
ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ, Νόμος 4513/2018
1.0 Ορισμός - σκοπός
1. Η Ενεργειακή Κοινότητα (Ε.Κοιν.) είναι αστικός συνεταιρισμός αποκλειστικού σκοπού με στόχο την προώθηση της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας, όπως ορίζεται στην παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4430/2016 (Α΄ 205), και της καινοτομίας στον ενεργειακό τομέα, την αντιμετώπιση της ενεργειακής ένδειας και την προαγωγή της ενεργειακής αειφορίας, την παραγωγή, αποθήκευση, ιδιοκατανάλωση, διανομή και προμήθεια ενέργειας, την ενίσχυση της ενεργειακής αυτάρκειας και ασφάλειας σε νησιωτικούς δήμους, καθώς και τη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας στην τελική χρήση σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, μέσω της δραστηριοποίησης στους τομείς των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.), της Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (Σ.Η.Θ.Υ.Α.), της ορθολογικής χρήσης ενέργειας, της ενεργειακής αποδοτικότητας, των βιώσιμων μεταφορών, της διαχείρισης της ζήτησης και της παραγωγής, διανομής και προμήθειας ενέργειας.
2. Για όσα θέματα δεν ορίζονται ειδικότερα στον παρόντα, οι Ε.Κοιν. διέπονται συμπληρωματικά από τις διατάξεις του ν. 1667/1986 (Α΄ 196).
3. Στις Ε.Κοιν. ΔΕΝ εφαρμόζονται οι παρακάτω διατάξεις του ν. 1667/1986:
α) Οι αριθμητικοί περιορισμοί των τριών (3) μελών για το αίτημα σύγκλησης γενικής συνέλευσης του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 3 του άρθρου 5, των επτά (7) μελών για την ελάχιστη απαρτία στη γενική συνέλευση του τελευταίου εδαφίου της ίδιας παραγράφου, των τριών (3) μελών για την υποχρεωτική αναβολή της συζήτησης θεμάτων που δεν περιλαμβάνονται στην ημερήσια διάταξη της γενικής συνέλευσης του έβδομου εδαφίου της παραγράφου 5 του ίδιου άρθρου και των δύο (2) μελών για το αίτημα σύγκλησης διοικητικού συμβουλίου της παραγράφου 2 του άρθρου 7,
β) η υποχρέωση συγκρότησης τριμελούς επιτροπής ελέγχου της παραγράφου 1 του άρθρου 7,
γ) οι διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 9 και του άρθρου 13.
4. Όπου στις διατάξεις του ν. 1667/1986 αναφέρεται καταχώρηση σε μητρώο, για τις ανάγκες του παρόντος νοείται το Μητρώο Ε.Κοιν. του άρθρου 8 και δεν απαιτείται εγγραφή, καταχώρηση ή ενημέρωση οποιουδήποτε άλλου μητρώου.
2.0 Μέλη Ενεργειακής Κοινότητας
1. Μέλη μιας Ε.Κοιν. μπορεί να είναι:
α) Φυσικά πρόσωπα με πλήρη δικαιοπρακτική ικανότητα,
β) νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου εκτός των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α΄ και β΄ βαθμού ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου,
γ) Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού της ίδιας Περιφέρειας εντός της οποίας βρίσκεται η έδρα της Ε.Κοιν. ή επιχειρήσεις αυτών, κατ’ εξαίρεση του άρθρου 107 του ν. 3852/2010 (Α΄ 87),
δ) Ο.Τ.Α. β΄ βαθμού της έδρας της Ε.Κοιν., κατ’ εξαίρεση του άρθρου 107 του ν. 3852/2010.
2. Ο ελάχιστος αριθμός μελών της Ε.Κοιν. είναι:
α) Πέντε (5), αν τα μέλη είναι νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου εκτός των Ο.Τ.Α. ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου ή φυσικά πρόσωπα,
β) τρία (3), αν τα μέλη είναι νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου ή φυσικά πρόσωπα, από τα οποία τα δύο (2) τουλάχιστον είναι Ο.Τ.Α.,
γ) δύο (2), αν τα μέλη είναι μόνο Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού νησιωτικών περιοχών με πληθυσμό κάτω από τρεις χιλιάδες εκατό (3.100) κατοίκους σύμφωνα με την τελευταία απογραφή.
3. Τουλάχιστον το πενήντα τοις εκατό (50%) συν ένα των μελών πρέπει να σχετίζονται με τον τόπο στον οποίο βρίσκεται η έδρα της Ε.Κοιν. και συγκεκριμένα τα φυσικά πρόσωπα- μέλη να έχουν πλήρη ή ψιλή κυριότητα ή επικαρπία σε ακίνητο το οποίο βρίσκεται εντός της Περιφέρειας της έδρας της Ε.Κοιν. ή να είναι δημότες δήμου της Περιφέρειας αυτής, ενώ τα νομικά πρόσωπα μέλη να έχουν την έδρα τους εντός της Περιφέρειας της έδρας της Ε.Κοιν..
4. Νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθμού μπορούν να συμμετέχουν σε περισσότερες από μία Ε.Κοιν. ως μέλη κατά παρέκκλιση της παρ. 3 του άρθρου 2 του ν. 1667/1986.
3.0 Συνεταιριστικές Μερίδες Ενεργειακής Κοινότητας
1. Κάθε μέλος μπορεί να κατέχει πέραν της υποχρεωτικής συνεταιριστικής μερίδας και μία ή περισσότερες προαιρετικές συνεταιριστικές μερίδες, με ανώτατο όριο συμμετοχής στο συνεταιριστικό κεφάλαιο το 20%, με εξαίρεση τους Ο.Τ.Α. που μπορούν να συμμετέχουν στο συνεταιριστικό κεφάλαιο με ανώτατο όριο:
α) Το πενήντα τοις εκατό (50%) για τους Ο.Τ.Α. α΄βαθμού νησιωτικών περιοχών με πληθυσμό κάτω από τρεις χιλιάδες εκατό (3.100) κατοίκους σύμφωνα με την τελευταία απογραφή,
β) το σαράντα τοις εκατό (40%) για τους λοιπούς Ο.Τ.Α..
2. Κάθε μέλος, ανεξαρτήτως του αριθμού των συνεταιριστικών μερίδων που κατέχει, συμμετέχει στη γενική συνέλευση με μία μόνο ψήφο.
3. Η μεταβίβαση συνεταιριστικής μερίδας σε μέλος ή σε τρίτο πρόσωπο γίνεται μόνο ύστερα από συναίνεση του διοικητικού συμβουλίου. Το διοικητικό συμβούλιο δεν συναινεί στη μεταβίβαση, όταν εξαιτίας αυτής της μεταβίβασης παύει να συντρέχει μία από τις προϋποθέσεις του άρθρου 2 ή του άρθρου 6 παράγραφος 4. Η απόφαση του διοικητικού συμβουλίου για μεταβίβαση συνεταιριστικής μερίδας καταχωρείται στο Μητρώο Ε.Κοιν. του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (Γ.Ε.ΜΗ.) του άρθρου 8.
4.0 Αντικείμενο δραστηριότητας Ενεργειακής Κοινότητας
4.1. Η Ε.Κοιν. ασκεί υποχρεωτικά τουλάχιστον μία από τις κατωτέρω δραστηριότητες:
α) Παραγωγή, αποθήκευση, ιδιοκατανάλωση ή πώληση ηλεκτρικής ή θερμικής ή ψυκτικής ενέργειας από σταθμούς Α.Π.Ε. ή Σ.Η.Θ.Υ.Α. ή Υβριδικούς Σταθμούς εγκατεστημένους εντός της Περιφέρειας που βρίσκεται η έδρα της Ε.Κοιν. ή και εντός όμορης Περιφέρειας για Ε.Κοιν. με έδρα εντός της Περιφέρειας Αττικής,
β) διαχείριση, όπως συλλογή, μεταφορά, επεξεργασία, αποθήκευση ή διάθεση, πρώτης ύλης για την παραγωγή ηλεκτρικής ή θερμικής ή ψυκτικής ενέργειας από βιομάζα ή βιορευστά ή βιοαέριο ή μέσω ενεργειακής αξιοποίησης του βιοαποικοδομήσιμου κλάσματος αστικών αποβλήτων,
γ) προμήθεια για τα μέλη της ενεργειακών προϊόντων, συσκευών και εγκαταστάσεων, με στόχο τη μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης και της χρήσης συμβατικών καυσίμων, καθώς και τη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας,
δ) προμήθεια για τα μέλη της ηλεκτροκίνητων οχημάτων, υβριδικών ή μη, και εν γένει οχημάτων που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα,
ε) διανομή ηλεκτρικής ενέργειας εντός της Περιφέρειας που βρίσκεται η έδρα της,
στ) προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας ή φυσικού αερίου προς τελικούς πελάτες, σύμφωνα με το άρθρο 2 του ν. 4001/2011 (Α΄ 179), εντός της Περιφέρειας που βρίσκεται η έδρα της,
ζ) παραγωγή, διανομή και προμήθεια θερμικής ή ψυκτικής ενέργειας εντός της Περιφέρειας που βρίσκεται η έδρα της,
η) διαχείριση της ζήτησης για τη μείωση της τελικής χρήσης της ηλεκτρικής ενέργειας και εκπροσώπηση παραγωγών και καταναλωτών στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας,
θ) ανάπτυξη δικτύου, διαχείριση και εκμετάλλευση υποδομών εναλλακτικών καυσίμων, σύμφωνα με το ν. 4439/2016 (Α΄ 222) ή διαχείριση μέσων βιώσιμων μεταφορών εντός της Περιφέρειας που βρίσκεται η έδρα της Ε.Κοιν.,
ι) εγκατάσταση και λειτουργία μονάδων αφαλάτωσης νερού με χρήση Α.Π.Ε. εντός της Περιφέρειας που βρίσκεται η έδρα της Ε.Κοιν.,
ια) παροχή ενεργειακών υπηρεσιών, σύμφωνα με το άρθρο 10 της Δ6/13280/7.6.2011 (Β΄1228) απόφασης της Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
4.2. Η Ε.Κοιν. μπορεί να ασκεί οποιαδήποτε από τις κατωτέρω δραστηριότητες:
α) Προσέλκυση κεφαλαίων για την πραγματοποίηση επενδύσεων αξιοποίησης των Α.Π.Ε. ή Σ.Η.Θ.Υ.Α. ή παρεμβάσεων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης εντός της Περιφέρειας που βρίσκεται η έδρα της Ε.Κοιν.,
β) σύνταξη μελετών αξιοποίησης των Α.Π.Ε. ή της Σ.Η.Θ.Υ.Α. ή υλοποίησης παρεμβάσεων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης ή παροχή στα μέλη της τεχνικής υποστήριξης στους ανωτέρω τομείς,
γ) διαχείριση ή συμμετοχή σε προγράμματα χρηματοδοτούμενα από εθνικούς πόρους ή πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με τους σκοπούς της,
δ) παροχή συμβουλών για τη διαχείριση ή συμμετοχή των μελών της σε προγράμματα χρηματοδοτούμενα από εθνικούς πόρους ή πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με τους σκοπούς της,
ε) ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο για θέματα ενεργειακής αειφορίας,
στ) δράσεις για την υποστήριξη ευάλωτων καταναλωτών και την αντιμετώπιση της ενεργειακής ένδειας πολιτών που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας, εντός της Περιφέρειας στην οποία βρίσκεται η έδρα της Ε.Κοιν., ανεξάρτητα αν είναι μέλη της Ε.Κοιν., όπως παροχή ή συμψηφισμός ενέργειας, ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών ή άλλες δράσεις που μειώνουν την κατανάλωση της ενέργειας στις κατοικίες των ανωτέρω.
Το καταστατικό της Ε.Κοιν. δεν περιλαμβάνει άλλες δραστηριότητες εκτός αυτών που αναφέρονται στις παραγράφους 4.1 και 4.2.
Χρηματική Ενίσχυση με μορφή Επιδότησης
8% και έως 400.000€
Ημερομηνία Έναρξης Ηλεκτρονικής Υποβολής: "16/3/2022".
Λήξης Ηλεκτρονικής Υποβολής: "15/4/2022 (ώρα 15:00)"
Έκτακτη επιχορήγηση των περισσότερο πληττόμενων από την πανδημία επιχειρήσεων ψυχαγωγίας, διοργάνωσης εκδηλώσεων και εκθέσεων, τροφοδοσίας εκδηλώσεων, παροχής υπηρεσιών γυμναστήριου και σχολών χορού.
Στοχευμένη δημόσια στήριξη, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι στις αγορές παραμένει διαθέσιμη επαρκής ρευστότητα για την αντιμετώπιση των ζημιών που προκαλούνται στις υγιείς επιχειρήσεις και για τη διατήρηση της συνέχειας της οικονομικής δραστηριότητας κατά τη διάρκεια της νέας έξαρσης της νόσου COVID-19 και ύστερα από αυτήν.
1.0 Σε ποιους απευθύνεται
Επιχειρήσεις, ανεξάρτητα από τη νομική τους μορφή, των ακόλουθων κλάδων:
- Παροχής υπηρεσιών οργάνωσης συνεδρίων/ εμπορικών εκθέσεων
- Τροφοδοσίας για εκδηλώσεις
- Εστίασης/ διασκέδασης/ ψυχαγωγίας
- Γυμναστηρίων και Σχολών χορού.
1.1 Επιδότηση
Η δημόσια χρηματοδότηση καλύπτει μέρος του απαιτούμενου Κεφαλαίου Κίνησης των επιχειρήσεων.
Συγκεκριμένα:
- Σε κάθε επιχείρηση (διακριτό ΑΦΜ) θα αποδίδεται συνολική μη επιστρεπτέα επιχορήγηση υπό μορφή Κεφαλαίου Κίνησης που δύναται να ανέλθει κατά μέγιστο σε ποσοστό 8% του ετησίου Κύκλου Εργασιών του έτους 2019,
- Στις επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών εντός του 2019, εντός του 2020 ή εντός του 2021, υπολογίζεται ο ανοιγμένος κύκλος εργασιών του έτους έναρξης εργασιών (2019, 2020 ή 2021) ως ο συνολικός κύκλος εργασιών έτους (2019, 2020 ή 2021) δια των αριθμό ημερών λειτουργίας έτους (2019, 2020 ή 2021) επί 365 ή 366. Δίνεται συνολική μη επιστρεπτέα ενίσχυση υπό μορφή Κεφαλαίου Κίνησης. Η ενίσχυση δύναται να ανέλθει κατά μέγιστο σε ποσοστό 8% του ανοιγμένου κύκλου εργασιών του έτους έναρξης εργασιών.
- Στις επιχειρήσεις που κατά το έτος 2019 αποδεδειγμένα δεν είχαν έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα οποιουδήποτε είδους, αποδίδεται συνολική μη επιστρεπτέα επιχορήγηση που δύναται να ανέλθει, κατά μέγιστο, σε ποσοστό 8%, επί του συνολικού ή του ανοιγμένου Κύκλου Εργασιών του έτους 2020. Για τον υπολογισμό του κατάλληλου κύκλου εργασιών (συνολικός ή ανοιγμένος) λαμβάνεται υπόψη η ημερομηνία της εκ νέου λειτουργίας τους (πρώτη ημέρα εσόδων) εντός του 2020.
- Στις επιχειρήσεις που συστάθηκαν στο έτος 2020 και αποδεδειγμένα δεν είχαν έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα οποιουδήποτε είδους κατά το έτος αυτό, αποδίδεται συνολική μη επιστρεπτέα επιχορήγηση που δύναται να ανέλθει, κατά μέγιστο, σε ποσοστό 8%, επί του συνολικού ή του ανηγμένου Κύκλου Εργασιών του έτους 2021. Για τον υπολογισμό του κατάλληλου κύκλου εργασιών (συνολικός ή ανοιγμένος) λαμβάνεται υπόψη η ημερομηνία της εκ νέου λειτουργίας τους (πρώτη ημέρα εσόδων) εντός του 2021.
Σε όλες τις περιπτώσεις, η επιχορήγηση δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 400.000 ευρώ ανά επιχείρηση (διακριτό ΑΦΜ).
1.2 Προϋποθεσεις Συμμετοχής
Οι ωφελούμενοι της Δράσης θα πρέπει, μεταξύ άλλων, να ικανοποιούν τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
- να υποβάλουν μία Αίτηση Χρηματοδότησης ανά ΑΦΜ για το σύνολο των εγκαταστάσεων που διαθέτουν
- να έχουν κάνει έναρξη εργασιών μέχρι την 31.12.2021
- να έχουν μέχρι 31.12.2021 ως κύριο κωδικό δραστηριότητας ή ως κωδικό δραστηριότητας με τα μεγαλύτερα έσοδα έναν από τους επιλέξιμους ΚΑΔ του Κεφαλαίου 6: «ΕΠΙΛΕΞΙΜΟΙ ΤΟΜΕΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ». Για επιχειρήσεις με έναρξη εργασιών πριν την 01.01.2020 ο έλεγχος γίνεται βάσει του ΚΑΔ με τα μεγαλύτερα έσοδα, όπως αυτός αναγράφεται στο σχετικό πεδίο του Εντύπου Ε3 (Κατάσταση οικονομικών στοιχείων από επιχειρηματική δραστηριότητα) Φορολογικού έτους 2019 που υποβλήθηκε στο έτος 2020. Για επιχειρήσεις με έναρξη εργασιών εντός του 2020 ή εντός του 2021, ο έλεγχος γίνεται βάσει του κύριου ΚΑΔ δραστηριότητας, είτε της επιχείρησης, είτε του υποκαταστήματος,
- να τηρούν απλογραφικά ή διπλογραφικά βιβλία του ν. 4308/2014
- να είναι υπόχρεοι υποβολής Δηλώσεων ΦΠΑ
1.3 Κύκλος εργασιών
Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να παρουσιάζουν μείωση του κύκλου εργασιών τους του έτους 2020 ποσοστού 50% τουλάχιστον σε σχέση με τον κύκλο εργασιών του 2019. Για τις επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών εντός του 2019, ο κύκλος εργασιών του έτους 2019 συγκρίνεται με τον κύκλο εργασιών που αντιστοιχεί σε ίσο αριθμό ημερών του 2020 (συνολικός κύκλος εργασιών 2020 δια 365 Χ αριθμός ημερών λειτουργίας έτους 2019).
Το ποσοστό μείωσης που προκύπτει στρογγυλοποιείται στο δεύτερο ποσοστιαίο δεκαδικό ψηφίο. Η προϋπόθεση συμμετοχής του πρώτου εδαφίου της παρούσας παραγράφου τεκμαίρεται ότι πληρείται στην περίπτωση επιχειρήσεων με έναρξη εργασιών εντός του έτους 2020 ή εντός του 2021, καθώς και στην περίπτωση επιχειρήσεων που κατά το έτος 2019 αποδεδειγμένα δεν είχαν έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα οποιουδήποτε είδους. Για τις επιχειρήσεις που έχουν διαχειριστική χρήση από 1η Ιουλίου έως 30 Ιουνίου, δηλώνονται και συγκρίνονται οι κύκλοι εργασιών των χρήσεων 1.1.2019 – 31.12.2019 και 1.1.20 – 31.12.2020. Τα στοιχεία αντλώνται από τις περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ των διαστημάτων αυτών.
1.4 Δέσμευση
Εφόσον δραστηριοποιούνται στη μεταποίηση και στην εμπορία γεωργικών προϊόντων, να δεσμευτούν για τη μη μετακύλιση της λαμβανόμενης ενίσχυσης εν μέρει ή εξ ολοκλήρου σε πρωτογενείς παραγωγούς και για την υποχρέωση ότι η εν λόγω ενίσχυση δεν μπορεί να καθορίζεται με βάση την τιμή ή την ποσότητα των προϊόντων που διατίθενται στην αγορά από τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις ή που αγοράζονται από τους πρωτογενείς παραγωγούς, εκτός εάν, στη δεύτερη περίπτωση, τα προϊόντα είτε δεν διατέθηκαν στην αγορά, είτε χρησιμοποιήθηκαν για μη διατροφικούς σκοπούς, όπως η απόσταξη, η μεθανιοποίηση ή η λιπασματοποίηση από τις οικείες επιχειρήσεις.
1.5 Επισημάνσεις
Επισημαίνεται ότι το κεφάλαιο κίνησης δεν δύναται να χρησιμοποιηθεί για την ίδρυση νέας εγκατάστασης. Η επιχορήγηση κεφαλαίου κίνησης δίνεται μόνο ως μέτρο αντιμετώπισης των συνεπειών της υγειονομικής κρίσης.
Ειδικά οι επιχειρήσεις που έχουν συνάψει συμβάσεις δικαιόχρησης (franchise), με την ιδιότητα του δικαιοπαρόχου ή του δικαιοδόχου, δηλώνουν το εν λόγω γεγονός στην αίτηση χρηματοδότησης. Ελέγχονται κατά το στάδιο της επαλήθευσης ως προς το αν αποτελούν συνδεδεμένες μεταξύ τους επιχειρήσεις. Κι αυτό προκειμένου να προσδιοριστούν οι ενισχύσεις που προσμετρώνται για τον έλεγχο της σώρευσης.
2.1 Επιδοτούμενες Δαπάνες
Ως έναρξη επιλεξιμότητας δαπανών ορίζεται η 1η Ιανουάριου 2022.
Η καταβληθείσα προκαταβολή κεφαλαίου κίνησης θα πρέπει να έχει αναλωθεί από την ημερομηνία έναρξης επιλεξιμότητας δαπανών έως 30.09.2022 βάσει των Κωδικών:
- 361 Αγορές και δαπάνες στο εσωτερικό της χώρας
- 363 Λοιπές Εισαγωγές εκτός επενδυτικών αγαθών (πάγια)
- 364 Ενδοκοινοτικές αποκτήσεις αγαθών
- 365 Ενδοκοινοτικές λήψεις υπηρεσιών αρ. 14.2.α.
των εντύπων των σχετικών περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ για την περίοδο 1/1/2022 – 30/09/2022.
Το ποσό κεφαλαίου κίνησης που αντιστοιχεί στην παρούσα Δράση δεν πρέπει να υπερβαίνει το 70% του αθροίσματος των ποσών των τεσσάρων (4) κωδικών που αναφέρονται πιο πάνω.
2.2 ΚΑΔ - ΕΠΙΛΕΞΙΜΟΙ ΤΟΜΕΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
- Οι επιλέξιμοι ΚΑΔ σε τουλάχιστον έναν εκ των οποίων πρέπει να δραστηριοποιείται η προς ενίσχυση επιχείρηση είναι οι εξής:
ΚΑΔ |
ΚΛΑΔΟΣ/ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ |
ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ |
56.21 |
Δραστηριότητες υπηρεσιών τροφοδοσίας για εκδηλώσεις |
Περιλαμβάνονται όλοι οι ΚΑΔ της Δραστηριότητας |
ΚΑΔ |
ΚΛΑΔΟΣ/ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ |
ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ |
56.30.10.01 |
Δραστηριότητες παροχής ποτών |
Περιλαμβάνονται αποκλειστικά οι αναγραφόμενοι στην δίπλα στήλη αναλυτικοί (4βαθμιοι) ΚΑΔ της Δραστηριότητας |
56.30.10.09 |
||
56.30.10.10 |
||
56.30.10.11 |
||
56.30.10.12 |
||
56.30.10.13 |
||
ΚΑΔ |
ΚΛΑΔΟΣ/ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ |
ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ |
82.30 |
Οργάνωση συνεδρίων και εμπορικών εκθέσεων |
Περιλαμβάνονται όλοι οι ΚΑΔ της Δραστηριότητας |
ΚΑΔ |
ΚΛΑΔΟΣ/ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ |
ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ |
85.52.11 |
Υπηρεσίες σχολών χορού και διδασκάλων χορού |
Περιλαμβάνονται όλοι οι ΚΑΔ της Δραστηριότητας |
ΚΑΔ |
ΚΛΑΔΟΣ/ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ |
|
93.13.10 |
Υπηρεσίες γυμναστηρίων |
|
93.13.10.01 |
Υπηρεσίες γυμναστηρίου ειδικών γυμναστικών (αεροβικής, πιλάτες, γιόγκα κλπ) |
|
93.13.10.02 |
Υπηρεσίες γυμναστηρίου ενόργανης ή μη γυμναστικής |
|
ΚΑΔ |
ΚΛΑΔΟΣ/ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ |
|
93.29.11.03 |
Υπηρεσίες εκμετάλλευσης κτήματος, για διενέργεια εκδηλώσεων (π.χ. γάμων και συναφών) |
|
93.29.19.00 |
Διάφορες ψυχαγωγικές υπηρεσίες π.δ.κ.α. |
|
93.29.19.01 |
Υπηρεσίες διοργάνωσης ψυχαγωγικών εκδηλώσεων (π.χ. γάμων και συναφών) |
|
93.29.19.02 |
Υπηρεσίες εκμετάλλευσης οικήματος, για διενέργεια εκδηλώσεων (π.χ. γάμων και συναφών) |
|
93.29.19.03 |
Υπηρεσίες μουσικής κάλυψης εκδηλώσεων, υπηρεσίες disk jockey (D.J.) |
|
93.29.19.04 |
Υπηρεσίες ντισκοτέκ (χωρίς προσφορά ποτού ή φαγητού) |
|
93.29.19.05 |
Υπηρεσίες παιδότοπου |
|
93.29.19.10 |
Υπηρεσίες διαδραστικής ψυχαγωγικής δραστηριότητας <δωμάτια απόδρασης> (escape rooms) |
Εξαιρουμένων των ΚΑΔ:
93.29.19.06 |
Υπηρεσίες σφαιριστηρίου και συναφών ψυχαγωγικών παιχνιδιών (ποδοσφαιράκια κλπ) |
93.29.19.07 |
Υπηρεσίες χιονοδρομικού κέντρου |
93.29.19.08 |
Υπηρεσίες διοργάνωσης υπαίθριων τουριστικών δραστηριοτήτων αναψυχής |
93.29.19.09 |
Υπηρεσίες συνοδού-εμψυχωτή δραστηριοτήτων αναψυχής |
- Όταν μια επιχείρηση δραστηριοποιείται σε επιλέξιμες και μη δραστηριότητες πρέπει να διασφαλίζει, με κατάλληλα μέσα, όπως ο λογιστικός διαχωρισμός, ότι για καθεμία από τις δραστηριότητες αυτές τηρείται το σχετικό ανώτατο όριο του σημείου 22 στοιχείο α) της 19.3.2020/C(2020) 1863 Ανακοίνωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το Προσωρινό πλαίσιο για τη λήψη μέτρων κρατικής ενίσχυσης με σκοπό να στηριχθεί η οικονομία λόγω των οικονομικών επιπτώσεων της νόσου COVID-19 και δεν σημειώνεται υπέρβαση του μέγιστου συνολικού ποσού ύψους 2.300.000 ευρώ ανά “δεδομένη επιχείρηση”.
3.1 Απαιτούμενα Δικαιολογητικά
1 |
Κατάσταση ενεργών δραστηριοτήτων (ΚΑΔ) της επιχείρησης μέσω της ιστοσελίδας gsis.gr (με εμφανή την ημερομηνία εκτύπωσης η οποία θα είναι μεταγενέστερη από την ημερομηνία της πρόσκλησης) και Εκτύπωση προσωποποιημένης πληροφόρησης υποκαταστημάτος/ων, εφόσον ο Κύριος ΚΑΔ αφορά σε αυτά (για επιχειρήσεις με έναρξη εργασιών εντός του 2020 ή του 2021) |
|
2 |
Άδεια Λειτουργίας Σε περίπτωση που, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, δεν απαιτείται άδεια λειτουργίας, Υπεύθυνη Δήλωση του Νόμιμου Εκπροσώπου ότι δεν απαιτείται άδεια λειτουργίας με σχετική αναλυτική αιτιολόγηση. |
|
3 |
Για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις: Υπεύθυνη δήλωση του νόμιμου εκπροσώπου της επιχείρησης ότι: I. Κατά την 31-12-2019 η επιχείρηση δεν υπαγόταν σε συλλογική πτωχευτική διαδικασία ή δεν πληρούσε τις προϋποθέσεις του εθνικού δικαίου υπαγωγής της σε συλλογική πτωχευτική διαδικασία μετά από αίτημα των πιστωτών της II. Η επιχείρηση δεν έχει λάβει ενίσχυση διάσωσης ή αναδιάρθρωσης, ή η επιχείρηση έχει λάβει ενίσχυση διάσωσης αλλά έχει αποπληρώσει το δάνειο ή έχει λύσει τη σύμβαση εγγύησης ή η επιχείρηση έχει λάβει ενίσχυση αναδιάρθρωσης η οποία έχει ολοκληρωθεί. Σε περίπτωση ελέγχου προβληματικότητας πριν τη χορήγηση της ενίσχυσης τα δικαιολογητικά του σημείου (Ι) και (ΙΙ) τροποποιούνται ως προς την περίοδο/ημερομηνία στην οποία αφορούν. Σε περίπτωση τροποποίησης των απαιτήσεων που θέτει η 19.3.2020/C(2020) 1863 Ανακοίνωση της ΕΕ, όπως ισχύει, τα δικαιολογητικά του εν λόγω σημείου τροποποιούνται αναλόγως. |
|
4 |
Υπεύθυνη Δήλωση ΜΜΕ(υπογραφή και σφραγίδα επιχείρησης) |
|
5 |
Υπεύθυνες δηλώσεις του Παραρτήματος V
Η Υπεύθυνη Δήλωση Υπόδειγμα Α’ και Β’ του Παραρτήματος V υποβάλλεται υπογεγραμμένη με Ψηφιακή Υπογραφή του Νομίμου Εκπροσώπου ή με γνήσιο υπογραφής ή μέσω gov.gr. Η Υπεύθυνη Δήλωση Λογιστή επιχείρησης (Υπόδειγμα Γ’ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ V) υποβάλλεται υπογεγραμμένη με Ψηφιακή Υπογραφή ή με γνήσιο υπογραφής ή μέσω gov.gr. |
|
6 |
Για την τεκμηρίωση της μείωσης του κύκλου εργασιών: |
|
α. |
Ε3 έτους 2019 (Προκύπτει ο ΚΑΔ με τα μεγαλύτερα έσοδα) |
|
β. |
Ε3 έτους 2020 |
|
γ. |
Περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ έτους 2019 και έτους 2020 (μόνο για επιχειρήσεις με διαχειριστική χρήση από 1η Ιουλίου έως 30 Ιουνίου) |
|
7 |
Για τον υπολογισμό των ημερών λειτουργίας των επιχειρήσεων ειδικών περιπτώσεων:
Α. Για τις επιχειρήσεις με έναρξη εργασιών εντός του 2020 ή εντός του 2021, λαμβάνεται η πρώτη ημέρα εσόδων τους στο έτος έναρξης.
Β. Για τις επιχειρήσεις που κατά το έτος 2019 αποδεδειγμένα δεν είχαν έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα οποιουδήποτε είδους, λαμβάνεται η πρώτη ημέρα εσόδων τους στο έτος 2020.
Γ. Για τις επιχειρήσεις που συστάθηκαν στο έτος 2020 και αποδεδειγμένα δεν είχαν έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα οποιουδήποτε είδους, λαμβάνεται η πρώτη ημέρα εσόδων τους στο έτος 2021.
Σε όλες τις ανωτέρω ειδικές περιπτώσεις, ως πρώτο παραστατικό εσόδου της ημέρας επαναλειτουργίας επισυνάπτεται και λαμβάνεται υπόψη:
|
1 |
Κατάσταση ενεργών δραστηριοτήτων (ΚΑΔ) της επιχείρησης μέσω της ιστοσελίδας gsis.gr (με εμφανή την ημερομηνία εκτύπωσης η οποία θα είναι μεταγενέστερη από την ημερομηνία της πρόσκλησης) και Εκτύπωση προσωποποιημένης πληροφόρησης υποκαταστημάτος/ων, εφόσον ο Κύριος ΚΑΔ αφορά σε αυτά (για επιχειρήσεις με έναρξη εργασιών εντός του 2020 ή του 2021) |
|
2 |
Άδεια Λειτουργίας Σε περίπτωση που, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, δεν απαιτείται άδεια λειτουργίας, Υπεύθυνη Δήλωση του Νόμιμου Εκπροσώπου ότι δεν απαιτείται άδεια λειτουργίας με σχετική αναλυτική αιτιολόγηση. |
|
3 |
Για τις Μεσαίες επιχειρήσεις: Για τον έλεγχο της μη προβληματικότητας της επιχείρησης, την 31-12-2019, όπως ορίζεται στο Παράρτημα ΙΙΙ “Ορισμός Προβληματικών Επιχειρήσεων” και βάσει των οριζομένων στην 19.3.2020/C(2020) 1863 Ανακοίνωση της ΕΕ, όπως ισχύει:
Σε περίπτωση ελέγχου προβληματικότητας πριν τη χορήγηση της ενίσχυσης τα δικαιολογητικά του σημείου (1) και (2) τροποποιούνται ως προς την περίοδο/ημερομηνία στην οποία αφορούν. Σε περίπτωση τροποποίησης των απαιτήσεων που θέτει η 19.3.2020/C(2020) 1863 Ανακοίνωση της ΕΕ, όπως ισχύει, τα δικαιολογητικά του εν λόγω σημείου τροποποιούνται αναλόγως. |
|
4 |
Υπεύθυνη Δήλωση ΜΜΕ(υπογραφή και σφραγίδα επιχείρησης) |
|
5 |
Υπεύθυνες δηλώσεις του Παραρτήματος V
Η Υπεύθυνη Δήλωση Υπόδειγμα Α’ και Β’ του Παραρτήματος V υποβάλλεται υπογεγραμμένη με Ψηφιακή Υπογραφή του Νομίμου Εκπροσώπου ή με γνήσιο υπογραφής ή μέσω gov.gr. Η Υπεύθυνη Δήλωση Λογιστή επιχείρησης (Υπόδειγμα Γ’ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ V) υποβάλλεται υπογεγραμμένη με Ψηφιακή Υπογραφή ή με γνήσιο υπογραφής ή μέσω gov.gr. |
|
6 |
Για την τεκμηρίωση της μείωσης του κύκλου εργασιών: |
|
α. |
Ε3 έτους 2019 (Προκύπτει ο ΚΑΔ με τα μεγαλύτερα έσοδα) |
|
β. |
Ε3 έτους 2020 |
|
γ. |
Περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ έτους 2019 και έτους 2020 (μόνο για επιχειρήσεις με διαχειριστική χρήση από 1η Ιουλίου έως 30 Ιουνίου) |
|
7 |
Για τον υπολογισμό των ημερών λειτουργίας των επιχειρήσεων ειδικών περιπτώσεων:
Α. Για τις επιχειρήσεις με έναρξη εργασιών εντός του 2020 ή εντός του 2021, λαμβάνεται η πρώτη ημέρα εσόδων τους στο έτος έναρξης.
Β. Για τις επιχειρήσεις που κατά το έτος 2019 αποδεδειγμένα δεν είχαν έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα οποιουδήποτε είδους, λαμβάνεται η πρώτη ημέρα εσόδων τους στο έτος 2020.
Γ. Για τις επιχειρήσεις που συστάθηκαν στο έτος 2020 και αποδεδειγμένα δεν είχαν έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα οποιουδήποτε είδους, λαμβάνεται η πρώτη ημέρα εσόδων τους στο έτος 2021.
Σε όλες τις ανωτέρω ειδικές περιπτώσεις, ως πρώτο παραστατικό εσόδου της ημέρας επαναλειτουργίας επισυνάπτεται και λαμβάνεται υπόψη:
|
1 |
Κατάσταση ενεργών δραστηριοτήτων (ΚΑΔ) της επιχείρησης μέσω της ιστοσελίδας gsis.gr (με εμφανή την ημερομηνία εκτύπωσης η οποία θα είναι μεταγενέστερη από την ημερομηνία της πρόσκλησης) και Εκτύπωση προσωποποιημένης πληροφόρησης υποκαταστημάτος/ων, εφόσον ο Κύριος ΚΑΔ αφορά σε αυτά (για επιχειρήσεις με έναρξη εργασιών εντός του 2020 ή του 2021) |
|
2 |
Άδεια Λειτουργίας Σε περίπτωση που, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, δεν απαιτείται άδεια λειτουργίας, Υπεύθυνη Δήλωση του Νόμιμου Εκπροσώπου ότι δεν απαιτείται άδεια λειτουργίας με σχετική αναλυτική αιτιολόγηση. |
|
3 |
Για τις Μεγάλες επιχειρήσεις: Για τον έλεγχο της μη προβληματικότητας της επιχείρησης, την 31-12-2019, όπως ορίζεται στο Παράρτημα ΙΙΙ “Ορισμός Προβληματικών Επιχειρήσεων” και βάσει των οριζόμενων στην 19.3.2020/C(2020) 1863 Ανακοίνωση της ΕΕ, όπως ισχύει:
α) ο δείκτης χρέους προς ίδια κεφάλαια της επιχείρησης είναι μικρότερος του 7,5 και β)ο δείκτης κάλυψης χρηματοοικονομικών υποχρεώσεων της επιχείρησης (EBITDA interest coverage ratio) είναι άνω του 1,0.
Σε περίπτωση ελέγχου προβληματικότητας πριν τη χορήγηση της ενίσχυσης τα δικαιολογητικά του σημείου (1) και (2) τροποποιούνται ως προς την περίοδο/ημερομηνία στην οποία αφορούν. Σε περίπτωση τροποποίησης των απαιτήσεων που θέτει η 19.3.2020/C(2020) 1863 Ανακοίνωση της ΕΕ, όπως ισχύει, τα δικαιολογητικά του εν λόγω σημείου τροποποιούνται αναλόγως. |
|
4 |
Υπεύθυνη Δήλωση ΜΜΕ(υπογραφή και σφραγίδα επιχείρησης) |
|
5 |
Υπεύθυνες δηλώσεις του Παραρτήματος V
Η Υπεύθυνη Δήλωση Υπόδειγμα Α’ και Β’ του Παραρτήματος V υποβάλλεται υπογεγραμμένη με Ψηφιακή Υπογραφή του Νομίμου Εκπροσώπου ή με γνήσιο υπογραφής ή μέσω gov.gr. Η Υπεύθυνη Δήλωση Λογιστή επιχείρησης (Υπόδειγμα Γ’ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ V) υποβάλλεται υπογεγραμμένη με Ψηφιακή Υπογραφή ή με γνήσιο υπογραφής ή μέσω gov.gr. |
|
6 |
Για την τεκμηρίωση της μείωσης του κύκλου εργασιών: |
|
α. |
Ε3 έτους 2019 (Προκύπτει ο ΚΑΔ με τα μεγαλύτερα έσοδα) |
|
β. |
Ε3 έτους 2020 |
|
γ. |
Περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ έτους 2019 και έτους 2020 (μόνο για επιχειρήσεις με διαχειριστική χρήση από 1η Ιουλίου έως 30 Ιουνίου) |
|
7 |
Για τον υπολογισμό των ημερών λειτουργίας των επιχειρήσεων ειδικών περιπτώσεων:
Α. Για τις επιχειρήσεις με έναρξη εργασιών εντός του 2020 ή εντός του 2021, λαμβάνεται η πρώτη ημέρα εσόδων τους στο έτος έναρξης.
Β. Για τις επιχειρήσεις που κατά το έτος 2019 αποδεδειγμένα δεν είχαν έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα οποιουδήποτε είδους, λαμβάνεται η πρώτη ημέρα εσόδων τους στο έτος 2020.
Γ. Για τις επιχειρήσεις που συστάθηκαν στο έτος 2020 και αποδεδειγμένα δεν είχαν έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα οποιουδήποτε είδους, λαμβάνεται η πρώτη ημέρα εσόδων τους στο έτος 2021.
Σε όλες τις ανωτέρω ειδικές περιπτώσεις, ως πρώτο παραστατικό εσόδου της ημέρας επαναλειτουργίας επισυνάπτεται και λαμβάνεται υπόψη:
|
3.2 ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΠΟΥ ΣΥΝΟΔΕΥΟΥΝ ΤΟ ΑΙΤΗΜΑ ΕΠΑΛΗΘΕΥΣΗΣ
Δεν προβλέπεται η αναζήτηση τυχόν ελλειπόντων δικαιολογητικών ή διευκρινήσεων. Ως εκ τούτου οποιαδήποτε έλλειψη δικαιολογητικού που δεν επιτρέπει την εξαγωγή ασφαλούς συμπεράσματος για την τήρηση των ειδικών προϋποθέσεων συμμετοχής στη δράση, χαρακτηρίζεται ως ουσιώδης και καθιστά την αίτηση απορριπτέα.